Waarom dit schilderij

Een optreden van MCC op Koninginnedag deed schilder Willem Dooyewaard (1892-1980) besluiten om een schilderij te maken van één van de leden. Hij heeft vervolgens contact gezocht met de leiding van de band om dit mogelijk te maken. MCC heeft voor hem in uniform gespeeld en gemarcheerd, zodat de schilder twee leden kon uitkiezen die voor hem mochten poseren. Dat werden Cees Roest en Gerard Calis. Na een tweede selectie viel de eer te beurt aan de toen 17 jarige Cees Roest.

Het poseren vond plaats in het atelier van Willem Dooyewaard in Blaricum, alles bij elkaar zeker 17 keer een uur in de warme zomertijd. Dit atelier staat in de tuin van de in boerderijstijl gebouwde atelierwoning “De 7 Linden” waar de broers Jaap en Willem Dooyewaard decennialang woonden.

Eerst moest Cees staand poseren, in de houding, kijkend naar een muur vol met portretten van naakte dames. Na vijf keer de schilderijen gedwongen bekeken te hebben vond hij het een beetje te veel worden. Toen Cees vertelde aan de schilder dat hij het poseren daarom niet meer zag zitten, werd hem een zitplaats op een andere plek aangeboden, met een ander uitzicht. Willem begon weer opnieuw met het schilderij. En dat is dus de reden van deze voor MCC vreemde pose van de tamboer.

Schilder Willem Dooyewaard met het schilderij "Na de mars" in zijn atelier in Blaricum.

Tentoongesteld

Begin juni 1959 was het schilderij gereed en heeft Willem Dooyewaard het in zijn atelier getoond aan de toenmalige leiders van MCC Broeder Philibertus en Broeder Hubertus. Enkele dagen later werd het schilderij onder de titel “Na de mars”, onderdeel van de zomertentoonstelling van de Gooise Schildersvereniging in Hamdorff  en kon menig Laarder het bewonderen.

Het is niet geheel duidelijk wat er met het schilderij is gebeurd na de tentoonstelling, maar het is uiteindelijk geschonken aan MCC en het heeft jarenlang in het verenigingsgebouw gehangen.

De oude Schering & Inslag is in 1964 deels door brand verwoest. Daarna volgden een aantal verbouwingen en was er geen veilige plek meer voor het schilderij. Het is in 1966 mee verhuisd met broeder Philibertus naar Oudenbosch. Hij was erg aan het schilderij gehecht. Het verhaal wil dat Philibertus zittend onder het schilderij is overleden. Op een morgen was de broeder aangekleed en gewassen op de stoel gezet onder het schilderij, zijn favoriete plekje. De zusters gingen iemand anders helpen en kwamen even daarna terug met de koffie. Toen bleek dat hij was overleden, gewoon op zijn manier, niemand tot last zijnde, op 12 november 1987.

Daarna heeft Jan Roest, toen bestuurslid van MCC en broer van Cees Roest, er veel werk aan gehad om het terug naar Laren te krijgen. De broeders wilden het schilderij graag in Oudenbosch houden, maar het behoorde toe aan de vereniging. Het kwam weer in vol ornaat in de Schering & Inslag te hangen, het verenigingsgebouw van MCC.

Schilderij opgeknapt

Jaap en Joke Klarenbeek hebben in 2006 het schilderij, als jubileumcadeau voor het 75 jarig bestaan van MCC, laten schoonmaken en voorzien van een nieuwe lijst. Iedere keer als het schilderij van de muur werd gehaald ten behoeve van de feesten die in de Schering werden gevierd, merkten ze dat het steeds losser in de lijst kwam te zitten. Ook zat er een behoorlijke aanslag op vanwege het roken en branden van kaarsen.

In opslag

Vanwege achterstallig onderhoud en andere ontwikkelingen is na een jarenlang verzet door de verenigingen uiteindelijk toch besloten om de oude Schering te sluiten en de gebruikers te verhuizen naar de, tot muziekcentrum om te bouwen gymzaal achter het gebouw. Het schilderij moest dus tijdelijk worden opgeslagen en dat kon in de Lindehoeve bij de Historische Kring Laren.

In februari 2011 was de verhuizing een feit en is het schilderij zorgvuldig ingepakt. MCC is de Kring heel dankbaar dat zij ruim zeven jaar op het schilderij hebben gepast.

Weer tentoongesteld

Helaas kan het schilderij niet meer in het nieuwe Muziekcentrum hangen. Er is geen goede plek in dit gebouw voor zo'n groot schilderij. Na een jarenlange zoektocht is het dit jaar dan eindelijk gelukt om het schilderij definitief uit de kelder bij de Historische Kring te halen. Frans Knuvers, lid van MCC en medewerker van het Brinkhuis, heeft samen met Michael Jonkers z'n best gedaan om via artist impressions de juiste plek op de juiste muur uit te kiezen. Hij hangt nu mooi bij de entree van het Brinkhuis en kan weer door heel veel Laarders worden bewonderd.

Het bestuur van MCC is blij met deze mooie ereplaats voor hun schilderij. Grondlegger van de vereniging Broeder Philibertus was altijd erg trots op dit schilderij. Het Brinkhuis, een historische plek in Laren en nauw verbonden met het broederschap uit Oudenbosch, is daarom een mooie plek voor dit historische schilderij van MCC.